onsdag 2 december 2015

Luciapokalen... och mot nya mål

Då var helgen till ända och Luciapokalen avklarad. Toppen är nådd och nu börjar nedstigningen tillbaka till marken igen. Helgen och tävlingen var som väntat helt fantastisk med Stockholmsmässan som pågick samtidigt. Är helt slut av allt shoppande och förstås av själva tävlingen…

Jag slutade som sagt på en 7:e plats av 16 otroligt duktiga och snygga atleter! Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte velat stå bland finalisterna där uppe på scenen… samtidigt är det som jag sagt tidigare: bara att acceptera att detta är en subjektiv bedömningssport där ditt livs form inte alltid räcker. Men då är ju kanske det allra viktigaste ändå att du faktiskt lyckats nå upp hela vägen till din livs form? Det är ju där segern ligger och resan dit är målet!

Jag är rätt så nöjd med hur min form såg ut till tävlingen. Jag hade säkert kunnat tömma mig lite bättre tills själva tävlingensdagen och hade kanske ätit liiiite för mycket fibrer dagen innan också (inte mitt fel att det var massa bars överallt! xD )? Men i överlag tycker jag att min tömning genom front-loading carbs gick väldigt bra, jag var pigg hela veckan och kände den här gången ingen direkt panik över att bli för ”bloated” på scenen OCH kunde ju dessutom äta samma mat jag ätit under hela dieten 😉

Känslan när jag gick ut på scenen var precis som jag kommer ihåg det på Tammer: helt underbar! All nervositet är som bortblåst, det enda som räknas är domarnas ögon och strålkastarna. Publiken ser man inte ens, man bara hör deras jubel. Jag insåg med detsamma att jag verkligen älskar att stå på scenen. Det var här jag hörde hemma. Så trots en 7:e placering är jag ändå glad över att jag fick chansen att gå upp på scenen och visa vad jag åtstakommit. Det är fördelen med den här sporten, att oavsett hur det gått får alla chansen att stå på scenen.

Med tävlingen gjord är jag nog allra mest nöjd med hur jag mått på dieten! Jag tyckte själv att jag tog det myyyycket mer chill än på förra och hade jag behövt lägga i en till växel här hade det inte varit några som helst problem. Nu gillar ju jag att gå ner lite för lågt i fettprocent men denna gång hade jag inga cravings, kände inget behov eller panik av att hetsäta på kvällarna utan kunde njuta av min gröt och mina lunchlådor. Och med det mindset:et är det riktigt kul att jag ändå lyckades ta mig en ynka plats från final :)

Mina planer för framtiden är som jag tidigare lovat mig själv och min sambo, att nu ska jag gå in i en liten paus, med planer på 1-2 år. Detta dels för min egen del för att få ordning på livet med allting som rör kost, hälsa och välmående och dels för familjen, som inte ska behöva genomlida fler dieter från min sida på ett tag nu. Givetvis vill jag ju bygga på en hel del muskelmassa också! Har inte hunnit med det sen förra vintern då dieten för Tammerpokalen tog sin början.

Mitt yttersta mål för min tävlingskarriär, eller rättare sagt fysiksatsning, är och förblir att någon gång i livet kliva upp på scenen i klassen Women’s Physique. Jag tror att min fysik och min kroppstyp är bättre anpassad för den grenen än bodyfitness. Jag har inte så kurviga former och mina vener gillar att stå i rampljuset, något som inte alltid bedöms vara så superbra i just bodyfitness… Dessutom ÄLSKAR jag att posera till musik!! Att bara flyta fram på scenen, slå en dubbel-biceps och vara ett med musiken… det är ren och skär lycka!

Slog nytt rekord på vågen i veckan: 54,8 kg….(!?) Jag var tvungen att testa två gånger till om den inte fått fnatt. Jag som tog det lite chill på dieten lyckades ändå gå ner såpass mycket fettprocent, tänker att det måste ju vara ett kvitto på att dieten fungerar rätt så bra ändå? 😉

Nu börjar den riktiga utmaningen: Långsam tillbakagång till ”normala” livet, ligga på ett normalt kaloriintag för min vikt och massa och bygga på mig muskler som gör att jag kommer platsa på scenen för Women’s Physique. Det kommer jag göra genom reverse diet, så det är tur att jag faktiskt gillar min diet denna gång för den kommer att pågå minst 2-3 månader till är min tanke med långsam ökning istället för minskning.

Jag ser fram emot den resan för jag vet att jag kommer fixa det denna gång. Och nu har jag ingen press på mig denna gång, förutom att jag ska må så bra som möjligt och se det som en rolig grej! :)

Let’s do this!

[gallery ids="238,232,236,233,235,237" columns="2" size="large"]

[caption id="" align="aligncenter" width="288"] Nu kan man äta en extra chokladkakabit hehe[/caption]

[caption id="" align="alignnone" width="1024"]Detta är lycka för mig: sitta hemma och mysa i soffan med mitt hjärta och bara njuta... och spela Fallout 4 förstås ;) Detta är ren lycka för mig: Att sitta hemma och mysa i soffan med mitt hjärta och bara njuta... och spela Fallout 4 förstås ;)[/caption]



 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar