onsdag 15 juni 2016

Nyttig granola

Nu var det ett bra tag sen jag la upp något recept. När man inte går på diet längre är den kulinariska kreativiteten inte på topp alla gånger. Det blir lätt att man äter samma mat hela veckan och inte alltid man räknar kalorierna heller... Men nu tycker jag det är dags att uppdatera receptboken lite. ;)

Någonting som jag lärt mig tycka om på sistone är grekisk yoghurt och någonting man kan ha på yoghurt är granola. Granola har seglat upp på sistone som ett populärt alternativ till vanliga flingor. Det jag tycker om med granola är den söta smaken, dessvärre fås den ju ofta av att man häller på lite väl mycket socker och därmed onödigt mycket med kalorier. Så jag tänkte att jag skulle göra min egen, lite nyttigare variant på granola.

Jag skriver inte ut näringsinnehållet denna gång då slutmängden blir rätt så stor och alla tar lite olika mycket.

Ingredienser:

  • 5 dl havregryn

  • 1 dl solrosfrön

  • 0,5 dl cashewnötter

  • 0,5 dl linfrön

  • 1 msk kardemumma

  • 1 tsk ingefära

  • 2 msk kanel

  • 2 msk sötningsströ

  • salt

  • 1 msk rapsolja

  • 1 msk flytande honung alt. steviadroppar

  • 1-2 dl vatten


Workprogress:

  1. Sätt ugnen på 150 grader

  2. Först blandar du i alla torra ingredienser i en skål

  3. Rör ner alla kryddor, mixa runt så att de blandas ordentligt

  4. Häll upp allting i en ungssäker form och häll i honungen, rapsoljan och sist vattnet.

  5. Strö runt lite så att vattnet blandas med alla gryn och nötter

  6. Sätt in i ugnen i ca 40-45 minuter, rör runt var 10e minut.


image

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar